«Έτσι άρχισε για μένα το μεγάλο ταξίδι στη Μουσική και τη Ζωή. Με ένα κοστούμι, ένα παλτό, ένα ζευγάρι παπούτσια, τριακόσιες δραχμές για τις πρώτες μέρες και χιλιάδες ευχές για τις υπόλοιπες...».
1950, ο Μίκης φεύγει από την Κρήτη. Η οικογένειά του στηρίζει αυτή του την επιλογή. Επιστρέφει στην Αθήνα για να συνεχίσει τις σπουδές του. Αποφοιτά με έπαινο και παίρνει τα πτυχία αντίστιξης και φούγκας από το Ωδείο Αθηνών.
Τον Μάη της ίδιας χρονιάς η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει σε πρώτη εκτέλεση το συμφωνικό σκέρτσο «Το Πανηγύρι της Αση-Γωνιάς» υπό τη διεύθυνση του Φιλοκτήτη Οικονομίδη, διευθυντή της Ορχήστρας και καθηγητή του συνθέτη.
«Η Αση-Γωνιά έπαιξε μεγάλο ρόλο στη ζωή μου. Κάθε πρωί πήγαινα στο κρεβάτι του πατέρα μου για να ακούσω άλλη μια ιστορία για την Κρήτη. Κι ανάμεσα σ' αυτές, για την Αση-Γωνιά, που όταν ήταν ο πατέρας μου παιδί ακόμα, τον πήρε ο παππούς μου μαζί του στο πανηγύρι της Αση-Γωνιάς... Με τις διηγήσεις του πατέρα μου, φανταζόμουν με κάθε λεπτομέρεια τη μέρα της γιορτής... Καθώς το κεφάλι μου ήταν γεμάτο μουσική, αποφάσισα να αφιερώσω το πρώτο συμφωνικό μου έργο στην Αση-Γωνιά. Κάπου στα 1946, όταν ήμουν 21 ετών.
Μεσολάβησε όμως ο Εμφύλιος Πόλεμος, οι φυλακές, τα ξερονήσια και η παράνομη δράση μου μέσα στην Αθήνα στα 1948. Τότε, χωρίς να ξέρω αν θα ζήσω, κάτι με έσπρωχνε και σε κάθε ευκαιρία έγραφα τα υλικά για τη Συμφωνική Ορχήστρα του έργου αυτού. Σχεδόν 1.000 σελίδες. Τελικά έζησα και στις 5 Μαΐου ημέρα Πέμπτη του 1950 άκουσα κι εγώ ζωντανά αυτό που ως εκείνη τη στιγμή ήταν μόνο στο μυαλό μου».
Όλη αυτήν την περίοδο γράφει πολλά έργα. Σε πολλά από αυτά, η ρίζα της αρχικής δημιουργίας κρατά από την προηγούμενη δύσκολη δεκαετία. Δοκιμάζει τον εαυτό του σε νέα είδη. Συνθέτει μπαλέτα, συμφωνίες, κινηματογραφική μουσική. Κερδίζει τη διεθνή αναγνώριση. Σε πολλά του έργα, ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του '50, είναι διακριτή η παρουσία της λαϊκής μουσικής.
Είναι αυτά τα χρόνια που ψάχνει να βρει τον δρόμο του ως νέος συνθέτης και ως νέος αγωνιστής. Θέλει Τέχνη που θα αφυπνίζει, Τέχνη αντίσταση στη λήθη, Τέχνη που θα καταφέρνει να αγγίζει τον λαό. Ψάχνει τη γλώσσα εκείνη που θα καταφέρει «να ντύσει τα όνειρα» και εκείνους τους ήχους για να τραγουδήσει τα «φτερουγίσματα της καρδιάς»...